معایب و مزایای حمل ‌و نقل در انواع مختلف (بخش دوم)

معایب و مزایای حمل ‌و نقل
نویسنده: shayantruck shayantruck
تاریخ انتشار:
نظرات: بدون دیدگاه
امتیاز: [ratemypost-result]

اگر می‌خواهید با معایب و مزایای حمل و نقل دریایی و هوایی و همچنین تفاوت این روش‌ها آشنا شوید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

در مطلب پیشین با معایب و مزایای حمل ‌و نقل جاده‌ای و ریلی آشنا شدیم. حالا در ادامه برشمردن معایب و مزایای انواع حمل و نقل، در این مطلب قرار است به معایب و مزایای حمل و نقل در انواع حمل و نقل دریایی و هوایی بپردازیم و ببینیم این روش‌ها چه تفاوت با انواع زمینی و جاده‌ای حمل و نقل دارند.

مزایای حمل‌ و نقل دریایی

حدود ۷۱ درصد از سطح کره زمین را اقیانوس‌ها پوشانده‌اند به همین دلیل برای مدت طولانی در تاریخ بشر، حمل ‌و نقل دریایی راه مناسبی برای حمل‌ کالاهای بی‌شماری در سراسر جهان بوده اما با پیشرفت در فناوری، حمل‌ و نقل هوایی به شکل غالب حمل‌ و نقل دریایی از راه دور تبدل شد ولی در برخی شرایط جنبه‎‌های منحصر به فرد حمل و نقل دریایی به اندازه کافی برای انتخاب این روش حمل‌ونقل کافی است. مزایای این نوع حمل و نقل عبارت است از:

  • فضای کشتی‌ها زیاد است و می‌تواند کالاهای سنگین را حمل کند: یکی از بزرگترین مزایای حمل ‌و نقل دریایی این است که کشتی‌ها می‌توانند انواع کالاهای نسبتا سنگین را حمل کنند، پس اگر بارهای سنگین مانند اتومبیل، ماشین آلات مختلف، قطعات صنعتی و … دارید، خدمات حمل و نقل دریایی برای شما گزینه مناسبی است زیرا هواپیماها نمی‌توانند این کالاها را حمل کنند و اگربتوانند هزینه حمل و نقل آن‌ها بسیار بالا خواهد بود. به طور کلی، شرکت‌های حمل و نقل دریایی فضای بسیار بیشتری نسبت به همتایان هوایی خود در اختیار مشتری قرار می‌دهند. صاحبان کالا نه تنها می‌توانند کالاهای سنگین را حمل کنند بلکه می‌توانند تعداد زیادی از آن‌ها ‌را باهم جا به جا کنند. این امر باعث افزایش رقابت بین صاحبان کالا می‌شود. پس بنابراین چه کالاهای سنگین حمل می‌کنید چه کالاهای بزرگ حمل و نقل دریایی بهترین گزینه است.
  • حمل ‌و نقل دریایی مقرون‌به‌صرفه است: در ادامه بررسی معایب و مزایای حمل ‌و نقل خوب است به ظرفیت بالای کشتی اشاره کنیم. ظرفیت زیاد کشتی‌ها، استفاده طولانی مدت از هر کشتی در درجه اول حمل ‌و نقل دریایی را یکی از مقرون به صرفه ترین روش‌ها برای جابه‌جایی نشان می‌دهد. همچنین این واقعیت وجود دارد که کلیه شرکت‌های تجاری که کالاهای خود را با یک کشتی حمل می‌کنند، در پرداخت هزینه ورود کشتی به بندر مقصد با یکدیگر شریک هستند. همچنین امکانات بندری به طور کلی توسط دولت ساخته می‌نود و کاربران برای ایجاد بسترمورد نیاز لازم نیست که بودجه‌ی مجزایی در نظر بگیرند.
  • کشتی‌ها بیشتر دوست‌دار محیط زیست هستند: در مقایسه با هواپیماها، کشتی‌ها گزینه‌ی بهتری برای حمل ‌و نقل سازگار با محیط زیست هستند. هواپیماها از مقادیر زیادی سوخت فسیلی استفاده می‌کنند و یک ردپای کربنی در هوا بر جای می‌گذارند که به نوبه‌ی خود به جو آسیب می‌رسانند وتعادل اکولوژیکی را به هم می‌زنند. از آنجایی که شناورها از مقدار کمتر سوخت‌ فسیلی استفاده می‌کنند و اثر کربنی کم‌تری برجای می‌گذارند انتخاب بهتری برای صاحبان مشاغلی که دغدغه کمک به سیاره زمین را دارند هستند.
  • حمل و نقل دریایی از یک کانال طبیعی استفاده می‌کند: دریاها و اقیانوس‌ها بستری طبیعی هستند که مانند جاده‌ها یا مدارها نمی‌تواند محدود شوند. شناورها می‌توانند در هر زمان مسیرخود راطبق شرایط تنظیم کنند یا تغییرمسیر دهند تا کار حمل و نقل بار را به اتمام برسانند.

مطلب مرتبط: معایب و مزایای حمل ‌و نقل در انواع مختلف (بخش اول)

معایب و مزایای حمل ‌و نقل

معایب حمل و نقل دریایی

  • حمل بار دریایی به کندی انجام می‌شود: کشتی‌ها معمولا از مسیرهای طولانی برای هر سفر استفاده می‌کنند و سرعت آن‌ها به دلیل بزرگ بودن کشتی‌ و مقاوت زیاد آب در برابر حرکت کشتی به طور کلی کم است. به طور مثال در شرایطی که هواپیما ظرف یک تا دو روز کالای شما را حمل می‌کند، یک کشتی برای این‌کار به یک ماه کامل احتیاج دارد.
  • در حمل و نقل آبی، آب‌وهوا یک عنصر محدودکننده است: در ادامه بررسی معایب و مزایای حمل ‌و نقل خوب است بدانید یک کشتی برای مشخص کردن مدت زمان بارگیری و حرکت باید به مواردخاصی مانند زمان فرار از طوفان، مه و سایر شرایط آب‌هوایی مانند عمق آب خلیج هنگام بارگیری در مبدا یا تخلیه توجه کند. عدم هماهنگی در این شرایط موجب تاخیر در رسیدن بار می‌شود. پس به یاد داشته باشید که حمل ونقل آبی گاهی نمی‌تواند مشتریان شما را راضی نگه دارد پس اگر برای حمل کالا مهلت خاصی وجود ندارد یا نیاز به حمل سریع کالا نیست حمل و نقل آبی بهترین گزینه است.
  • عدم امکان استفاده از امکانات درب به درب: به دلیل محدودیت دسترسی حمل ونقل آب و بندر، اغلب برای تکمیل کردن فرایند انتقال به یک سیستم حمل و نقل درجه دوم برای رساندن کالا از انبارها به بندر و همچنین انتقال کالا از بندر مقصد به دست مشتری نیاز پیدا می‌شود.

مزایای حمل و نقل هوایی

حمل و نقل هوایی جدیدترین روش حمل و نقل است. این هدیه قرن بیستم به جهانیان است. دو جنگ جهانی انگیزه زیادی به توسعه حمل و نقل هوایی تقریبا در همه کشورهای جهان داد. حمل و نقل هوایی، بسته به نیاز شما، مزایای بی‌شماری دارد. برترین مزیت حمل و نقل هوایی سرعت آن است. اما هزینه عملکرد آن بسیار زیاد است و بنابراین فقط برای مسافران ثروتمند، نامه و بارهای سبک و پرهزینه مناسب است. با این حال، درکشورهای پیشرفته مانند ایالات متحده آمریکا ، آلمان و غیره رقابت سختی را برای راه آهن ارائه می‌دهد.

مطلب مرتبط: مقایسه روش های حمل و نقل جاده ای، ریلی، هوایی و دریایی

  • حمل و نقل پرسرعت بدون مانع فیزیکی: برترین مزیت حمل و نقل هوایی سرعت بالای آن است. این نوع حمل و نقل سریع‌ترین حالت حمل و نقل است. هواپیماها کوتاه‌ترین و مستقیم‌ترین مسیر را دنبال می‌کند زیرا دریاها، کوه ها یا جنگل‌ها مانع حمل و نقل هوایی نمی‌شوند. بنابراین بهترین انتخاب برای جابه‌جایی محموله‌ای است که در آن زمان عامل مهمی است.
  • خدمات راحت و سریع و دسترسی آسان: یکی از ویژگی‌های مهم حمل‌ و نقل هوایی ارائه‌ی یک سرویس منظم، راحت، کارآمد و سریع است. از حمل و نقل هوایی می‌توان برای حمل کالاها و مردم به مناطقی که از طریق دیگر وسایل حمل و نقل در دسترس نیستند استفاده کرد. حتی در مواقعی که به دلیل طغیان رودها یا دریاچه‌ها یا سایر بلایای طبیعی امکان استفاده از سایر وسایل حمل و نقل وجود ندارد، حمل ‌و نقل هوایی می‌تواند فعالیت کند. بنابراین، در آن زمان، تنها وسیله حمل و نقل است که می‌تواند برای انجام کارهای امدادی و تأمین کالاهای اساسی زندگی استفاده شود.
  • مناسب برای حمل کالاهای سبک با ارزش بالا: در حمل و نقل هوایی، به دلیل انجام شدن سریع تشریفات سفارشی آن از تأخیر در ترخیص بار جلوگیری می‌شود. این روش مناسب‌ترین وسیله برای حمل کالاهای فاسدشدنی است که نیاز به تحویل سریع و کالاهای سبک با ارزش بالا مانند الماس، شمش و غیره در مسافت‌های طولانی دارد.

معایب و مزایای حمل ‌و نقل

معایب حمل و نقل هوایی

علیرغم مزایای بسیار، حمل و نقل هوایی دارای محدودیت‌های زیادی نیز است:

  • بسیار پرهزینه: حمل و نقل هوایی می‌تواند هزینه‌های بالاتری نسبت به سایر گزینه‌ها داشته باشد و برای همه کالاها مناسب نیست. هواپیماها پرهزینه‌ترین وسیله حمل و نقل هستند.کرایه حمل و نقل هوایی به قدری زیاد است که از عهده انسان عادی خارج است. همچنین لازم است که در هر فرودگاهی که استفاده می‌کنید مالیات بپردازید. هزینه سوخت و ارز نیز معمولاً به هزینه حمل و نقل اضافه می‌شود.
  • ظرفیت حمل کم: ظرفیت حمل آن بسیار کم است و از این رو برای حمل کالاهای ارزان و حجیم مناسب نیست. حمل و نقل هوایی به دلیل ظرفیت محدود و هزینه زیاد برای حمل کالاهای ارزان، بزرگ و سنگین نامناسب است.
  • نامشخص و غیر قابل اعتماد: حمل و نقل هوایی نامطمئن وغیرقابل اعتماد است زیرا تا حد زیادی توسط شرایط آب و هوایی کنترل می‌شود. آب و هوای نامساعد مانند مه، برف یا باران شدید و غیره ممکن است باعث لغو پروازهای برنامه ریزی شده و توقف سرویس هوایی شود.
  • سرمایه گذاری کلان: حمل‌ و نقل هوایی کالاها به سرمایه گذاری کلانی در ساخت و نگهداری هواپیماها نیاز دارد. علاوه بر این، افراد بسیار آموزش دیده و ماهر برای کار با سرویس هوایی مورد نیاز است. این امر نیاز به سرمایه‌گذاری کلانی از سوی صاحبان شرکت‌های هواپیمایی دارد.
  • پرخطر: حمل‌ و نقل هوایی خطرناک‌ترین نوع حمل و نقل است زیرا یک تصادف جزئی ممکن است ضرر قابل توجهی برای کالا، مسافر و خدمه داشته باشد. احتمال تصادفات در مقایسه با سایر روش‌های حمل و نقل بیشتر است.

سخن پایانی

همانطور که ملاحظه کردید هریک از روش‌های حمل و نقل مزایا و معایب خاص خود را دارد و برای انتخاب مناسب‌ترین روش حمل و نقل کالا جنبه های زیادی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. استفاده موثر از تجهیزات و انواع روش‌های حمل و نقل باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود. با این حال، برنامه ریزی صادرات همیشه به همان راحتی که به نظر می‌رسد نیست. بسته به مقصد، نوع کالاها، بودجه اختصاص داده شده و زمانی که در اختیار داریم می‌توانیم هر یک روش‌های حمل و نقل جاده ای، ریلی، هوایی، دریایی یا ترکیبی از هر یک از این حمل و نقل‌ها را انتخاب کنیم.

[ratemypost]

دیدگاهتان را بنویسید