تفاوت عملکرد سیستم‌ تهویه مطبوع خودرو و یونیت تبرید

عملکرد سیستم‌ تهویه مطبوع خودرو و یونیت تبرید
تاریخ انتشار:
نظرات: بدون دیدگاه

این روزها استفاده از سیستم های تهویه مطبوع برای بسیاری از مکان ها و وسایل حمل و نقل حتی وسایل نقلیه لازم و ضروری می باشد. آنچه که در استفاده از این سیستم های تهویه قابل توجه می باشد استفاده درست از آن ها برای موقعیت های مختلف می باشد. مثلا: استفاده از یک سیستم تهویه مطبوع در ساختمان بدون شک با سیستمی که در اتومبیل باید مورد استفاده باشد متفاوت است. همچنین تفاوت عملکرد سیستم‌ تهویه مطبوع خودرو و یونیت تبرید نکته ای است بسیار مهم که نباید از آن غافل شد.

کاربرد تهویه مطبوع در وسایل حمل و نقل عمومی

برای درک بهتر و راحتر تفاوت عملکرد سیستم‌ تهویه مطبوع خودرو و یونیت تبرید ابتدا می خواهیم برایتان شرح دهیم که در هر یک از این وسایل حمل و نقل سیستم تهویه مطبوع چه کاربردی دارد.

اتوبوس ها، قطارها، مترو و… از جمله وسایل حمل و نقل عمومی می باشند که اکثر ما برای رفت و آمدهای درون شهری یا بیرون شهری خود از آن ها استفاده می کنیم.

بنابراین بسیار طبیعی است که با تردد افراد مختلف در چنین وسایلی نیاز به یک سیستمی باشد تا بتوانید هوای درون وسایل نقلیه را جابه جا کند.

با در نظر گرفتن این مسئله که بخش بسیار بزرگی از فعالیت های صنعتی دنیای مدرن با هدف تامین کردن رفاه مردن صورت می گیرد بنابراین مجهز بودن و سایل نقلیه برای حمل و نقل به سیستم تهویه مطبوع امری لازم و ضروری می باشد.

وظیفه اصلی این سیستم در وسایل نقلیه حمل و نقل تازه سازی جریان هوا و یکنواخت کردن دما و رطوبت داخل این وسایل می باشد.

سیستم‌ تهویه مطبوع خودرو
عملکرد سیستم‌ تهویه مطبوع خودرو

کاربرد تهویه مطبوع در یونیت های حمل و نقل

اما، درباره کاربرد تهویه مطبوع در یونیت تبرید( حمل و نقل) باید بگوییم که، با گسترش پیدا کردن صنعت تولید این سیستم ها در صنعت حمل و نقل این روزها زیاد از آن ها استفاده می شود.

برای حمل و جابه جایی محصولاتی که در نقطه A تولید می شوند استفاده از سیستم تهویه مطبوع برای یونیت حمل و نقل لازم و ضروری بود تا بتوان از محصولات را به نقاط دورتر انتقال داد.

نکته مهم اینجا بود که اگر محوصل تولید شده نسبت به تغییر دما حساسیت بالایی می داشت خیلی زود فاسد شده و کیفیت خود را از دست می داد.

طراحی سیستم تهویه مطبوع برای چنین یونیت هایی مانع از آن فاسد شدن و بی کیفیت شدن محصولات تولیدی می شود که آن ها را باید به مسافت های دور و نزدیک فرستاد.

تفاوت عملکرد سیستم‌ تهویه مطبوع خودرو و یونیت تبرید

تا به اینجای کار با کاربرد سیستم تهویه مطبوع در وسایل حمل و نقل عمومی و یونیت های تبرید آشنا شدید.

حال می خواهیم اشاره ای به تفاوت عملکرد سیستم‌ تهویه مطبوع خودرو و یونیت تبرید داشته باشیم و در این مورد اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم.

شاید در ظاهر سیستم تهویه مطبوع در هر دو مورد عنوان شده شبیه یه یکدیگر باشد اما تفاوت اصلی آن ها در عملکرد و دقت در عملکرد آن ها می باشد.

در واقع می توان مهمترین عامل و تفاوت عملکرد سیستم‌ تهویه مطبوع خودرو و یونیت تبرید را اهمیت تغییرات دما در آن ها دانست.

در یک یونیت حمل و نقل کمترین دمای کنترل شده منجر به خراب شدن محصولات می شود این در صورتی است که برای خودروهای حمل و نقل عمومی این درجه از اهمیت کمتری برخوردار می باشد.

شاید به همین خاطر است که سیستم کنترلی دستگاه تهویه مطبوع برای یونیت تبرید باید از دقت عملکرد بهتری برخوردار باشد.

آنچه که در یونیت های حمل و نقل دارای اهمیت می باشد این است که، دمای عملکردی سیستم ممکن است زیر صفر هم باشد یا در بالاتری حد ممکن به حدود ۲۰ درجه سانتیگراد می رسد.

به خاطر داشته باشید که در یونیت های حمل و نقل چگونگی گردش هوا نیز دارای اهمیت می باشد که این مسئله به مراتب میزان اهمیتش بیشتر از گردش جریان هوا در وسایل نقلیه عمومی است.

تهویه مطبوع در یونیت های حمل و نقل
کاربرد تهویه مطبوع در یونیت های حمل و نقل

شباهت سیستم تهویه مطبوع در وسایل نقلیه عمومی و یونیت های حمل و نقلی

درباره تفاوت عملکرد سیستم‌ تهویه مطبوع خودرو و یونیت تبرید در پاراگراف قبل صحبت کردیم. لازم است کمی هم درباره شباهت میان آن ها اطلاعات داشته باشید.

در اغلب موارد برای طراحی و تولید این سیستم ها در خودروها و وسایل نقلیه از سیکل تبرید تراکمی هواخنک استفاده می شود.

در حقیقت این سیکل سرمایش محیط را به کمک یک گاز تبریدی انجام می دهد و از آن کمک می گیرد.

طراحی سیستم تهویه مطبوع بدین صورت است که از کنار هم قرار گرفتن دو یونیت بیرونی و درونی شکل میگیرد. این مسئله هم ردباره وسایل نقلیه عمومی صدق می کند و هم درباره یونیت های تبریدی.

یونیت های بیرونی باید در معرض هوای آزاد نصب شوند زیرا خنک سازی سیال باید به کمک جریان هوا انجام شود.

یونیت داخلی در وسایل نقلیه عمومی یا کانتینرهای حمل و نقل به طور کلی از نظر طراحی سیستم تهویه مطبوع در وسایل حمل و نقل عمومی و یونیت های حمل و نقلی مشابه هم هستند.

تفاوت سیستم تهویه مطبوع در وسایل نقلیه عمومی و یونیت های حمل و نقلی
شباهت سیستم تهویه مطبوع در وسایل نقلیه عمومی و یونیت های حمل و نقلی

در نهایت اینکه

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کاربری سازی و اطلاع از تفاوت عملکرد سیستم‌ تهویه مطبوع خودرو و یونیت تبرید با مشاوران ما، در ارتباط باشید.

سوالات متداول تفاوت عملکرد سیستم‌ تهویه مطبوع خودرو و یونیت تبرید

تفاوت بین یخچال و تهویه مطبوع چیست؟

در تبرید، انتقال انرژی حرارتی از مکانی با دمای سرد به مکانی با دمای بالاتر وجود دارد. در AC، انرژی حرارتی گرفته می شود تا هوا در دمای خنک نگه داشته شود.

تفاوت بین کمپرسور هوا و کمپرسور تبرید چیست؟

فشرده سازی مبرد با فشرده سازی هوا در کمپرسور یکسان است، اگرچه پارامترهای عملیاتی (دما) ممکن است متفاوت باشد. علاوه بر این، روغن مورد استفاده باید نسبت به گاز فشرده شده نسبتاً بی اثر باشد.

تبرید چه ارتباطی با سیستم تهویه مطبوع دارد؟

تبرید برای تهویه مطبوع معمولاً توسط چرخه های جذب یا تراکم تأمین می شود. تبرید جذبی از بخار کم فشار یا آب داغ با دمای بالا به عنوان منبع انرژی، آب به عنوان مبرد و لیتیوم بروماید یا کلرید لیتیوم به عنوان جاذب استفاده می کند.

دیدگاهتان را بنویسید