انواع سوخت کامیون های باربری

انواع سوخت کامیون های باربری
تاریخ انتشار:
نظرات: بدون دیدگاه

امروزه یکی از مهم ترین دغدغه های رانندگان کامیون و یا دیگر وسایل نقلیه باربری پس از پیدا کردن بهترین اتاق سازی کامیون، انتخاب سوخت مناسب برای وسیله نقلیه خود می باشد. به همین علت ما در این مقاله قصد داریم تا مزایا و معایب برخی از بهترین سوخت کامیون های باربری را با یکدیگر بررسی نماییم. پس در ادامه همراه ما باشید:

سوخت کامیون های باربری

همانطور که میدانید مهم ترین عاملی که موجب می شود تا وسیله نقلیه شما به حرکت درآید، سوخت آن می باشد. سوخت با کیفیت تاثیر بسیار زیادی به روی بازدهی باربری می گذارد. همچنین علاوه بر کیفیت باید قیمت سوختی را که قصد دارید برای وسیله نقلیه خود از آن استفاده نمایید را هم در نظر داشته باشید.

سوخت کامیون های باربری

ناگفته نماند علاوه بر کیفیت و قیمت سوخت کامیون، بهتر است به میزان آلودگی تولید شده توسط آن دقت کرده تا موجب ضرر رساندن به طبیعت نشوید. به صورت کلی می توان گفت سوخت کامیون های باربری به  تقسیم می شوند که عبارت اند از: گازوئیل، بنزین، گازوئیل آفرود، سی ان جی و یا CNG)) که در ادامه به بررسی هر یک از آنها می پردازیم پس با ما همراه باشید:

بررسی سوخت گازوئیل در کامیون های باربری

سوخت گازوئیل برای وسایل نقلیه باربری از متداول ترین سوخت هایی می باشد که بسیاری از کامیون داران از آن برای وسایل نقلیه خود استفاده می کنند. چراکه با داشتن بازدهی مناسب، قیمتی بسیار مقرون به صرفه نسبت به دیگر سوخت ها دارند. امروزه علاوه بر کامیون ها، سوخت گازوئیل در قطار ها، وسایل نقلیه ای که عموما در ساختمان سازی کاربرد دارند،قایق ها،کشتی ها، اتوبوس ها، کشاورزی، صنایع نظامی همچون تانک ها و… مورد استفاده قرار می گیرد.

سوخت گازوئیل در کامیون
سوخت گازوئیل در کامیون های باربری

این نوع سوخت کامیون با داشتن انرژی بسیار زیاد در هر واحد خود نسبت به دیگر سوخت ها، گزینه بسیار مناسبی برای وسایل نقلیه سنگین به شمار می آید. همچنین امروزه در بسیاری از ژنراتور های تولید برق ، از گازوئیل ها استفاده می کنند چرا که انرژی آنها بیشتر و قیمتی کمتر نسبت به دیگر سوخت ها دارند. در ادامه می پردازیم به برخی از مهم ترین مزایای سوخت گازوئیل:

برخی از مهم ترین مزیت های سوخت گازوئیل

پایین بودن میزان آلودگی تولید شده

درست است که می گویند سوخت گازوئیل تجدید ناپذیر است، اما میزان دی اکسید کربن و اکسید نیتروژنی که توسط سوختن گازوئیل تولید می شود بسیار کم می باشد.

داشتن بازدهی بالا

امروزه کامیون های باربری ای که از سوخت گازوئیل استفاده می کنند، حداقل تا ۳۰ درصد بازدهی بیشتری نسبت به دیگر کامیون ها که از سوخت های دیگری استفاده می کنند دارند.

افزایش طول عمر وسایل نقلیه

سوخت های گازوئیلی به دلیل داشتن آلودگی نسبتا کمتر نسبت به دیگر وسایل نقلیه، موجب می شود تا وسایل نقلیه ای که از این نوع سوخت استفاده می کنند طول عمر بیشتری داشته باشند.

بررسی سوخت گازوئیل آفرود در انواع وسایل نقلیه

سوخت گازوئیل آفرود در وسایل نقلیه ای عموما کاربرد دارد که در جاده ها مورد استفاده قرار نگرفته و بیشتر در صنعت های کشاورزی و… کاربرد دارد. در ادامه می پردازیم به صنعت هایی که می توان در آنها از سوخت گازوئیل آفرود در جهت داشتن بازدهی بالا استفاده نمود:

صنعت کشاورزی

اگر در صنعت کشاورزی فعالیت دارید، باید از این نوع سوخت برای وسایل نقلیه ای همچون تراکتور، دروگر محصولات، گاوآهن و… استفاده کنید.

صنعت ساخت و ساز

امروزه در صنعت ساختمانی در بسیاری از تجهیزات مانند بولدوزر، جرثقیل ها و… از سوخت گازوئیل آفرود استفاده می شود.

صنعت حمل و نقل

امروزه در بسیاری از کشتی های بزرگ دریایی و همچنین برخی از هواپیما ها از سوخت گازوئیل آفرود استفاده می شود چرا که انرژی بسیار مناسبی تولید می کند.

خانه ها و آپارتمان ها

همچنین یکی دیگر از مهم ترین کاربرد های سوخت گازوئیل آفرود، گرم نمودن منازل و یا آپارتمان ها به استفاده از هدایت شدن این سوخت ها به مخازن روغن گرم می باشد.

بررسی سوخت بنزین

سوخت بنزین یکی از شایع ترین سوخت هایی است که امروزه تقریبا تمام افراد با آن آشنایی دارند. مهم ترین استفاده ای که از بنزین می شود در خودرو های شهری می باشد. پایه و اساس این نوع سوخت از نفت بوده که در ادامه می پردازیم به بررسی مزایا و معایب آن:

درباره سوخت بنزین
سوخت بنزین

مزیت های سوخت بنزین

بالا بودن میزان احتراق

به دلیل بالا بودن میزان احتراق این نوع سوخت، گزینه بسیار مناسبی برای خودرو های شهری می باشد تا بتوانند با سرعت حرکت کنند.

بالا بودن میزان شتاب

شتاب سوخت بنزین بسیار بیشتر و بهتر است دیگر سوخت های وسایل نقلیه می باشد.

مطلوب بودن سرعت احتراق

یکی دیگر از مهم ترین مزیت هایی که سوخت بنزین دارد، عملکرد آرام و کند سوز بودن آن می باشد که برای خودرو های شهری بسیار مناسب می باشد.

معایب سوخت بنزین

آلودگی بالا

از جمله مهمترین مشکلات سوخت بنزین تولید دی اکسید کربن به وسیله هیدروکربن به مقدار زیاد می باشد. که در نتیجه گرم شدن کره زمین را در پی خواهد داشت.

ثابت نبودن قیمت آن

همانطور که گفته شد سوخت بنزین از نفت به وجود می آید و همچنین قیمت نفت به صورت روزانه تعیین می شود. در نتیجه بنزین قیمتی ثابت نخواهد داشت.

بررسی گاز CNG

این نوع گاز که به گاز طبیعی هم معروف می باشد، بسیار فشرده شده و در مخزن هایی که در کامیون ها وجود دارد ذخیره می شود. امروزه کامیون های جمع آوری زباله از این نوع گاز برای بهره بری استفاده می کنند.

درباره گاز CNG
ویژگی های گاز CNG

مزیت های گاز CNG

خورنده نبودن آن

این نوع گاز بسیار شفاف بوده و کاملا بدون بو می باشد و همچنین مشکلات کمتری در زمان احتراق برای موتور ایجاد می کند.

پایین بودن میزان آلودگی

یکی دیگر از مهم ترین مزیت هایی که گاز CNG دارد، کم بودن میزان آلودگی برای محیط زیست می باشد.

جمع بندی درباره انواع سوخت کامیون های باربری

همانطور که گفته شد امروزه صنعت وسایل نقلیه و همچنین کامیون های باربری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. در نتیجه پس از داشتن یک وسیله نقلیه مناسب، استفاده از سوخت با کیفیت از مهم ترین عواملی بوده که می تواند موجب افزایش بازدهی کار شود. ما در این مقاله به بررسی برخی از بهترین سوخت های مورد استفاده برای انواع وسایل نقلیه را با یکدیگر بررسی کردیم. البته ناگفته نماند که نوع سوخت انتخابی برای وسیله نقلیه تان، تاثیر بسیار زیادی بر محاسبه نرخ حمل بار شما خواهد داشت.

سوالات متداول
  1. چرا نباید از سوخت بنزین برای خودرو های سنگین باربری استفاده نمود؟
    چرا که این خودرو ها به انرژی بسیار زیادی نیاز داشته و بهتر است از گازوئیل و یا CNG برای آنها استفاده شود. همچنین بنزین بسیار گرانتر از دیگر سوخت ها می باشد و برای وسایل نقلیه باربری خیلی به صرفه نیستند.
  2. از گاز CNG امروزه در ایران عموما در چه وسایل نقلیه سنگینی استفاده می شود؟
    از این سوخت امروزه عموما در ماشین های حمل زباله بسیار کاربردی می باشد.
  3. نوع سوخت چه ارتباطی با میزان طول عمر وسیله نقلیه دارد؟
    هر چه سوخت مورد استفاده پاک تر باشد طول عمر موتور افزایش خواهد یافت.

دیدگاهتان را بنویسید