اهمیت دما در حمل مواد غذایی

مراقبت از اتاق حمل بار
تاریخ انتشار:
نظرات: بدون دیدگاه

آنچه که در جابه جایی و حمل و نقل مواد غذایی دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد کنترل دمای یخچال های حمل این مواد غذایی است. علت اصلی این میزان اهمیت هم آن است که افزایش دما می تواند بر کیفیت نهایی اغلب این موادهای غذایی تاثیربگذارد. همچنین برخی از این مواد غذایی هستند که با افزایش پیدا کردن دما فاسد می شوند. به همین منظور امروز و در این مقاله قصد داریم تا بیشتر با شما دوستان عزیز درباره اهمیت دما در حمل مواد غذایی صحبت کرده و اطلاعاتی در این زمینه در اختیارتان قرار دهیم.

اهمیت دما در حمل مواد غذایی

منظور از مواد غذایی همان چیزی است که مصرف خوراکی دارد. محصولاتی همچون:

  • محصولات کشاورزی
  • میوه‌جات و مرکبات
  • محصولات پروتئینی
  • انواع گوشت های سفید و قرمز
  • مواد عذایی لبنی
  • ماست و پنیر و بستنی
  • مواد غذایی فرآوری شده
  • محصولات خشک بسته بندی شده

قطعا که میزان دما در حمل و نقل هر یک از این موادغذایی متفاوت می باشد.

به همین خاطر باید هر یک از این محصولات را براساس دمای نگهداری آن ها به دسته های زیر تقسیم بندی کرد.

  1. نگهداری در محدوده پانزده تا سی درجه سانتیگراد
  2. نگهداری در دمای صفر تا پانزده درجه سانتیگراد
  3. نگهداری در دمای زیر صفر درجه سانتیگراد

در ادامه برایتان شرح داده ایم که هر یک از این دسته بندی ها برای کدام نوع از مواد و محصولات غذایی مناسب می باشند.

شرایط نگهداری کالای حساس به دما

نگهداری در محدوده پانزده تا سی درجه سانتیگراد

با توجه به این مسئله که اهمیت دما در حمل مواد غذایی بسیار مهم می باشد. ابتدا می خواهیم اشاره ای به کنترل دمای نگهداری محصولات و مواد غذایی داشته باشیم که باید آن ها را در محدوده پانزده تا سی درجه سانتگیراد نگهداری کنید.

برخی از مواد غذایی هستند همچون مواد فراوری شده خشک که باید حتما آن ها را در دمای بین ۱۵ تا ۱۰ درجه سانتیگراد نگهداری کنید.

این مواد غذایی شامل مواد زیر می باشند.

  • انواع سوپ و ماکارونی
  • قند
  • چایی
  • شکر
  • چیپس و پفک
  • انواع کیک ها و بیسکوییت ها
  • کنسروهای مواد غذایی

از آنجایی که نگهداری این مواد غذایی در طولانی مدت می باشد و شاید هفته ها نیاز نداشته باشیم تا از آن ها استفاده کنیم باید در مای مناسبی قرار داده شوند تا خراب و فاسد نشوند.

بنابراین، نگهداری از آن ها در دمای پایین یا بالاتر از آنچه که در این بخش به آن اشاره کرده روی کیفیت آن ها می تواند تاثیرات مخربی بگذارد.

اهمیت دما در حمل مواد غذایی برای این دسته از مواد مصرفی خوراکی نسبت به بقیه موادهای غذایی کمتر می باشد.

نگهداری در دمای صفر تا پانزده درجه سانتیگراد

دسته دوم که نیاز است درباره میزان اهمیت دما در حمل آن ها بدانید محصولاتی هستند که حتما باید آن ها را در محدوده زمانی صفر تا ۱۵ درجه سانتیگراد نگهداری کنید.

اهمیت دما در حمل مواد غذایی این دسته زمانی مشخص می شود که شما بدانید بالاتر رفتن دما از این محدوده منجر به فاسد شدن زودهنگام آنها خواهد شد.

از جمله محصولات و مواد غذایی که در این دسته قرار دارند می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. محصولات کشاورزی( انواع میوه ها و سبزیجات)
  2. اغلب محصولات لبنی
  3. محصولات پروتئینی فرآوری شده
  4. محصولات غذایی تر

شرایط نگهداری مواد غذایی

نگهداری در دمای زیر صفر درجه سانتیگراد

اما، آخرین دسته از مواد غذایی که می خواهیم درباره میزان اهمیت دما در حمل مواد غذایی آن ها با شما صحبت کنیم، مواد غذایی هستند که باید آن ها را در دمای زیر صفر درجه سانتیگراد نگهداری کنید.

بیشتری میزان توجه و اهمیت دما برای نگهداری به این دسته از مواد غذایی تعلق دارد. در حقیقت این دسته بندی مختص به محصولاتی هستند که باید آن ها را به صورت منجمد شده نگهداری کنید که این مواد غذایی به شرح زیر می باشند.

  • محصولات گوشتی منجمد
  • بستنی
  • برخی از مواد غذایی کنسرو شده

اهمیت کنترل دما در حمل و نقل محصولات غذایی حساس به دما

از دیگر مواردی که می خواهیم در این بخش از مقاله مربوط به اهمیت دما در حمل مواد غذایی، اشاره ای مختصر به آن داشته باشیم اهمیت دما برای حمل مواد غذایی است که نسبت به دما حساس می باشند.

آن دسته از محصولات و مواد غذایی که در جابه جایی آن ها باید زمان بین صفر تا ۱۵ درجه سانتیگراد انتخاب و استفاده از یخچال های حمل و نقلی بالای صفری گزینه‌ی مطلوبی خواهند بود.

در زمان حمل و نقل این مواد غذایی باید نظارت کاملی بر یخچال حمل و نقلی صورت بگیرد. زیرا که در این روش بروز هرگونه شوک دمایی می تواند باعث فاسد شدن محصولات غذایی شده و کیفیت آن ها را پایین بیاورد.

نگهداری-در-دمای-زیر-صفر-درجه-سانتیگراد
دمای زیر صفر برای نگهداشت بیشتر اقلام خوراکی و دارویی

در نهایت اینکه

با اطلاعاتی که درباره اهمیت دما در حمل مواد غذایی و سیستم کلی دسته بندی محصولات غذایی بدست آورده اید خیلی راحتر می توانید درک کنید که انتخاب دمای مناسب برای حمل و نقل مواد غذایی چقدرمهم می باشد.

همچنین دانستید که میزان دمای مورد نظر برای هر نوع مواد غذایی با توجه به دسته بندی هایی که به آنها اشاره کرده ایم متفاوت می باشد.

این مهم را هم به خاطر داشته باشید که تعیین شیوه‌ی حمل و نقل محصولات غذایی شامل فاکتورهای متفاوتی می باشد که اهمیت کنترل دما تنها یکی از این فاکتورهای مهم است.

در مقالات بعدی بیشتر شما را با سایر فاکتورهای که درباره حمل مواد غذایی باید بدانید آشنا خواهیم کرد و اطلاعاتی را در اختیارتان قرار خواهیم داد.

سوالات متداول اهمیت دما در حمل مواد غذایی

چرا باید هنگام حمل و نقل دما را کنترل کنیم؟

افزایش و کاهش دما منجر به تغییر در ساختار و غیرقابل خوردن این محصولات می شود. آنها باکتری ها یا میکروب هایی را تولید می کنند که می توانند برای مصرف کنندگان مضر باشند.

دمای حمل و نقل چیست؟

حمل و نقل در دمای کنترل شده با حفظ دما در شرایط سرمایش یا گرمایش انجام می شود.

چرا کنترل دما در فرآوری مواد غذایی مهم است؟

کنترل دمای غذا برای اطمینان از ایمن بودن غذا بسیار مهم است و باید اطمینان حاصل کنید که غذا همیشه پخته، خنک، سرد یا دوباره گرم می شود تا خطر سطوح مضر باکتری در غذایی که می فروشید به حداقل برسد.

دیدگاهتان را بنویسید