نکات مهم در حمل بار مواد غذایی

حمل و نقل بار
تاریخ انتشار:
نظرات: بدون دیدگاه

نکات مهم در حمل بار مواد غذایی

شرایط حمل مواد غذایی با حمل بارها دیگر تفاوت دارد. مواد غذایی حساس هستند و باید مراقبت های ویژه ای از ان ها شود. اگر از نکات مهم در حمل بار مواد غذایی اطلاع داشته باشیم، بهترین حمل مواد غذایی با رعایت اصول را خواهیم داشت. پس در این مطلب همراه ما باشید تا درباره اصول صحیح حمل بار مواد غذایی بیشتر بدانیم.

برای حمل مواد غذایی هم از ماشین های مخصوص استفاده می شود و هم روش خاصی برای حمل بار وجود دارد که به طور کامل درباره ان ها شرح خواهیم داد.

نکات -مهم -در- حمل- بار- مواد غذایی

عدم ورود افراد متفرقه به بخش باربری مواد غذایی

از نکات مهم در حمل بار مواد غذایی این است که افراد متفرقه وارد قسمت باربری مواد غذایی نشوند. باید مواد غذایی از آلودگی به دور باشد و سلامت ان را در نظر داشت. با ورود افراد مختلف به اتاق حمل بار، ممکن است الودگی باعث ایجاد باکتری و فاسد شدن مواد غذایی شود. شرکت های حمل باری که این اصل را در کار خود در نظر داشته و رعایت می کنند را انتخاب نمایید.

کنترل دمای مواد غذایی در حمل

کنترل دمای مواد غذایی در حمل
دمای مواد غذایی پروتئینی در حمل

از دیگر مواد مهم در باربری مواد غذایی این است که دمای مناسب در نظر گرفته شود. باید از اتاق حمل بار یخچالداری استفاده شود که بتوان دما را تنظیم نمود. دمایی که هر مواد غذایی برای سالم ماندن احتیاج دارد، با هم متفاوت است و یکی نیست. از این رو باید دمای یخچال را تنظیم نمود.

رانندگانی که حمل بار مواد غذایی را بر عهده دارند باید این مورد را دانسته و بر ان مسلط باشند تا محصول سالم به مقصد برسد.

شرایط انجماد در حمل بار مواد غذایی

بعضی از مواد غذایی برای ارسال و حمل در حالت منجمد قرار دارند. برای اینکه مواد غذایی فاسد نشود باید، شرایط و اصول خاص و ویژه را در انجماد مواد غذایی رعایت نمود. اگر این شرایط رعایت نشود، مواد غذایی فاسد و خراب می شوند. مواد غذایی اصول خاصی در انجماد دارند و نمی توان در لحظه این کار را انجام داد.

تماس نداشتن مواد غذایی با کف کامیون

رعایت بهداشت در حمل از نکات مهم در حمل بار مواد غذایی است. شرکت های حمل بار باید خیلی جدی به این اصل پرداخته و ان را رعایت کنند تا مواد غذایی دچار الودگی نشده و سلامت خود را از دست ندهند.

بسته بندی و چیدمان مواد غذایی در ماشین حمل بار باید به گونه ای باشد که، با کف ماشین برخورد نداشته باشد. اصول ایمنی و بهداشت حمل مواد غذایی باید رعایت شود.

منحصر به فرد بودن اتاق حمل بار

منظور از منحصر به فرد بودن اتاق حمل بار این است که از اتاق حمل بار برای سایر محصولات و کارهای دیگر استفاده نشود و فقط انحصارا برای حمل بار مواد غذایی باشد. این مساله از نکات مهم در حمل بار مواد غذایی است که باید توسط رانندگان و شرکت های مربوطه رعایت گردد.

تنظیم دمای محفظه بار

از موارد بسیار مهم دیگر که باید در حمل مواد غذایی در نظر داشت، تنظیم دمای محفظه بار است. قبل از بارگیری باید این کار انجام شود و دمای مناسب اتاق بار برای محصول، تنظیم گردد. این کار باعث می شود تا کیفیت مواد غذایی حفظ شع و دستخوش تغییر نگردد.

ویژگی و شروط مهم در ماشین های حمل بار مواد غذایی

حمل بار مواد غذایی یخ زده
حمل بار مواد غذایی یخ زده

از مهم ترین ویژگی هتی ماشین حمل بار این است که اتاق حمل بار دارای سیستم خنک کننده باشد. اشاره شد که از نکات مهم در حمل بار مواد غذایی این است که دمای اتاق حمل بار را تنظیم نمایید؛  پس باید ویژگی تنظیم دما برای اتاق حمل بار وجود داشته باشد.

برای اینکه بیشتر قابل فهم باشد باید گفت که برخی مواد غذایی هستند که به صورت منجمد و یخ زده بارگیری می شوند. مثلا مرغ و ماهی و گوشت اینگونه هستند. این مواد غذایی خیلی سریع و در اثر کوتاهی در رعایت اصول حمل بار، فاسد می شوند. اما مواد غذایی مانند لبنیات هستند که اگر یخ بزنند، خراب می شوند و باید در دمای خاصی قرار گیرند تا سلامت ان ها حفظ شود. سبزیجات هم برای حمل باید در دمای خاصی قرار گیرند تا از بین نروند و سالم به مقصد برسند.

روش بسته بندی مواد غذایی در حمل

از نکات مهم در حمل بار مواد غذایی این است که بسته بندی درست و اصولی داشته باشند. اگر قصد اسباب کشی دارید، بهتر است از مدتی قبل، خرید مواد غذایی خانه خود را محدود کنید. مواد غذایی برای سالم ماندت به دمای مناسب نیاز دارند و در اسباب کشی به دلیل حرکت و گرما، امکان فاسد شدن ان ها زیاد است.

یخچال های پخش مواد غذایی پروتئینی

نگهداری مواد غذایی پروتئینی باید در شرایط خاصی صورت گیرد. باید شرایط دمایی و رطوبتی خاص صورت بگیرد. در اینجا باد از یونیت های برودتی در حمل این نوع مواد غذایی استفاده کرد. دقت داشته باشید که حمل هر محصول پروتئینی ممکن است به دمای خاص و شرایط رطوبتی مخصوص و منحصر به فردی نیاز داشته باشد. پس حمل هر محصول، یونیت یخچالی خاصی نیاز دارد.

یونیت های حمل و نقل زیر صفری و بالای صفری برای باربری انواع مواد غذایی وجود دارند که می توان انتخاب نمود. به طور مثال برای برای گوشت و مرغ یخ زده از اتاق حمل بار یخچالی بالای صفری و برای سوسیس و کالباس از بالای صفری استفاده می شود.

کنترل دما در حمل مواد غذایی حساس به دما

برخی مواد غذایی در کنترل دما بسیار حساس هستند و بین دمای صفر تا ۱۵ درجه، تنظیم می شوند. در این صورت باید از اتاق یخچالی بالای صفری استفاده شود. اهمیت نگهداری این محصولات کم تر از مواد منجمد نیست و شاید باید بیشتر دقت نمود.

در نهایت اینکه

در این مقاله درباره نکات مهم در حمل بار مواد غذایی و شرایط حمل ان ها صحبت کردیم. امیدواریم مطالب فوق مورد استفاده شما باشد.

سوالات متداول نکات مهم در حمل بار مواد غذایی

برای مواد غذایی یخ زده از چه اتاق یخچالی باید استفاده کرد؟

برای مواد غذایی یخ زده مثل گوشت و ماهی باید از اتاق یخچالی زیر صفری استفاده کرد.

برای حمل مواد غذایی چون سوسیس و کالباس از چه اتاق حمل باری باید استفاده نمود؟

برای حمل بار مواد غذایی چون سوسیس باید از اتاق یخچالدار بالای صفری استفاده کرد.

شوک دمایی برای مواد غذایی حساس به دما چه اسیبی وارد می کند؟

با ایجاد هر شوک دمایی در مواد غذایی حساس، منجر به فاسد شدن مواد غذایی، کاهش کیفیت آنها و یا کاهش زمان نگهداری در ان ها خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید