بزرگترین تولید کنندگان ماشین سنگین در ایران و جهان

بزرگترین تولید کنندگان کامیون در جهان
تاریخ انتشار:
نظرات: بدون دیدگاه

ماشین های سنگین نقش بسیار مهمی در حمل و نقل باری جهان بر عهده دارند. در کشور ما هم وجود بنادر و گمرکات متعدد باعث شده که حمل و نقل با ماشین های سنگین خیلی طرفدار داشته باشد. در کشورهای مختلف جهان و البته در کشور خودمان، تولیدکنندگان بسیاری، ماشین سنگین می سازند. اما بزرگترین سازندگان کدام هستند؟ در ایران چه کارخانه هایی بیشترین تولید را دارند؟ سعی می کنیم که در این مقاله به پاسخ این سوالات جالب برسیم.

شما با خواندن این مقاله با برخی از بزرگترین تولیدکنندگان ماشین های سنگین در ایران آشنا شده که پس از خرید ماشین خود می توانید با خواندن مقاله “نحوه انتخاب اتاق کامیون” آگاهانه اتاق کامیون خود را انتخاب نمایید.

بزرگترین تولیدکنندگان کامیون در جهان

همان طور که می دانید، ماشین های سنگین جزو ابزار استراتژیک قرار می گیرند و هر کشوری تلاش می کند که تا حد ممکن، خود را از دیگران بی نیاز سازد. در کشورهای تراز اول اقتصادی، کارخانه های بزرگی برای تولید کامیون فعالیت می کنند. در ادامه نام چهار کارخانه اول از نظر تعداد ماشین سنگین تولیدی را می آوریم که در چهار کشور آلمان، هند، چین و آمریکا کار می کنند.

شرکت بزرگ دایملر آگ

این شرکت که تاریخچه طولانی از ادغام و گسست دارد، در حال حاضر یکی از بزرگترین شرکت های تولیدکننده خودرو است که تنها یکی از شرکت های زیرمجموعه اش، همان بنز معروف می باشد. این خودروساز آلمانی در حال حاضر بزرگترین تولید کننده ماشین های سنگین است. دفتر مرکزی دایملر آگ در شهر اشتوتگارت آلمان قرار دارد.

شرکت دایملر آگ آلمان
یکی از بزرگترین تولیدکنندگان کامیون در جهان دایملر آگ آلمان

شرکت تاتا از هند

از نظر تعداد خودروی سنگین، شرکت تاتا، رتبه دوم را به خود اختصاص می دهد. این کمپانی در هند واقع است. کشور هند هم به مساحت بسیار بزرگ و اتصالات جاده ای زیاد، بسیار نیازمند حمل و نقل جاده ایست. شرکت تاتا در قرن نوزدهم توسط یکی از پارسیان هندی تاسیس شد و از آن موقع تا حالا دچار تغییرات متعدد شده. امروزه این کمپانی بزرگ را چند ملیتی می دانند و بزرگترین مجتمع خصوصی در اقتصاد هند است. شرکت تاتا از نظر تعداد خودروی سنگین تولیدی، در رتبه دوم جهان قرار دارد.

تاتا شرکت هندی تولید کامیون
شرکت تاتا تولید کننده ی بزرگ کامیون در هند

شرکت دانگ فنگ، از چین

باد شرقی، همان دانگ فنگ، نام شرکت چینی تولید خودرو است. این شرکت به طور ۱۰۰ درصد متعلق به دولت چین است و البته بزرگترین تولیدکننده خودرو داخل کشور چین هم محسوب می شود. شرکت دانگ فنگ انواع خودرو را تولید می کند و یک بخش جداگانه هم برای تولید خودروی سنگین دارد به نام DFCV که با شرکت ولوو  تراکس آن را شریک است. دانگ فنگ همچنین توانسته به کمک این کمپانی سوئدی، شرایط مساعد را برای ورود به بازار اروپا پیدا کند و به عنوان اولین شرکت تولید خودروی چینی در اروپا حاضر است.

شرکت آمریکایی نویستار اینترنشنال

یا به انگلیسی Navistar International، یک کمپانی تولید خودروهای سنگین است که در گذشته ماشین آلات کشاورزی هم تولید می کرده. امروزه اما به طور خاص نویستار اینترنشنال در زمینه تولید خودروی سنگین کار می کند. انواع کامیون، موتورهای دیزلی، اتوبوس های تجاری، اتوبوس مدرسه و امثال آن جزو تولیدات شرکت نویستار اینترنشنال است.

شرکت نویستار اینترنشنال تولیدکننده ی آمریکایی
تولیدکننده ی آمریکایی کامیون نویستار اینترنشنال

جمع بندی درباره تولیدکنندگان اصلی کامیون و ماشین سنگین در ایران

همان طور که گفتیم، تولید این نوع ماشین آلات، برای صنایع و اقتصاد هر کشور استراتژیک است و هر کشوری نیاز دارد که تا بخشی از نیاز داخلی را خودش تولید کند. در کشور ما هم برای کامیون های اتاق دار، تریلر ها، کامیون حمل بارهای غذایی و غیره، از خودروی سنگین استفاده می شود.

در کشور ما تولیدکنندگان خرد و بزرگ زیادی خودروهای سنگین و نیمه سنگین تولید می کنند. بیشتر خودروهای نیمه سنگین بعد از کاربری سازی راهی بازار حمل مواد غذایی یا احشام می شوند. در بین آن ها معروف ترینشان شرکت ماموت، بهمن دیزل، ایران خودرو دیزل و سایپا دیزل هستند.

سوالات متداول بزرگترین تولیدکنندگان خودروی سنگین در ایران و جهان
  1. کدام شرکت های دنیا بیشترین تعداد خودروی سنگین را تولید می کنند؟
    شرکت های دایملر آگ در آلمان، تاتا در هند، دانگ فنگ در کشور چین و نویستار اینترنشنال در کشور آمریکا در صدر تولیدکنندگان سالانه ی ماشین سنگین قرار دارند.
  2. چه شرکت هایی در ایران اقدام به تولید ماشین های سنگین می کنند؟
    شرکت های متعددی در این زمینه فعال هستند، با این حال معروف ترینشان، ماموت، بهمن دیزل، ایران خودرو دیزل، سایپا دیزل هستند. شرکت تراکتورسازی تبریز هم در زمینه ماشین آلات کشاورزی کار می کند.
  3. چرا کشورهای مختلف اقدام به تولید خودروی سنگین می کنند؟
    خودروهای سنگین در اصل ستون فقرات حمل و نقل هر کشوری را تشکیل می دهند. بدون آن ها حمل و نقل جاده ای درون کشورها وجود ندارد. به همین دلیل تولید این ابزار کاری استراتژیک محسوب می شود. در سراسر دنیا هر کشور صنعتی برای نیاز خودش اقدام به تولید ماشین های سنگین می کند.

دیدگاهتان را بنویسید