ضوابط بهداشتی حمل جوجه یک روزه و مرغ

درباره ضوابط بهداشتی حمل جوجه یک روزه
تاریخ انتشار:
نظرات: بدون دیدگاه

بسیاری از رانندگان کامیون های سنگین از کاربری سازی خودرو استفاده می کنند تا خودروی خودشان را برای حمل جوجه یک روزه و مرغ استفاده کنند. حساسیت های بهداشتی زیادی برای حمل جوجه یک روزه و مرغ زنده وجود دارد. پس اتاق کامیون باید مناسب این کار ساخته شود و حین بار زدن و حمل جوجه و مرغ هم باید نکاتی را رعایت کنیم. این که چه شرایطی برای رعایت بهداشت کامیون های حمل جوجه یک روزه وجود دارد برای بسیاری از رانندگان ماشین های کاربری سازی شده ارزشمندست.

ضوابط بهداشتی برای اتاق ماشین و فرآیند بار زدن جوجه ی یک روزه

جوجه ها نهایتاً بعد از چهار ساعت خروج از تخم باید وارد فرآیند تخلیه از محل جوجه کشی و انتقال توسط کامیون شوند. یکی از شرایط مهم برای حمل جوجه یک روزه، رعایت شرایط دمایی و رطوبت است. دما باید حوالی ۲۴ درجه سانتی گراد و رطوب محیط تا ۷۵ درصد نگه داشته شود.

اتاق بارهای جوجه ای

جوجه ها را نمی شود به صورت یک جا به کامیون بار زد. برای حمل جوجه یک روزه، اول باید آن ها در کارتون های جداگانه قرار داد. در هر کارتون نباید بیش از ۱۰۰ جوجه یک روزه قرار داد. این شرایط برای زنده ماندن آن ها الزامی می باشد. بیماری های ساده اما خطرناک زیادی جوجه های یک روزه را تحدید می کنند. پس قبل از بار زدن آن ها باید کامیون به صورت کامل شست و شو و ضدعفونی شود.

شرایط مناسب برای حمل جوجه طی مسیر حرکت

کارتون هایی که حامل جوجه های یک روزه هستند را باید در فواصل مناسب و به صورت منظم کنار یکدیگر بچینید. این کار علاوه بر کمک به نظم هنگام خالی کردن بار، به تهویه هوا و رسیدن اکسیژن به جوجه ها کمک می کند. دما و رطوبت داخل اتاق حمل کامیون هم باید در شرایط مناسبی که گفتیم باقی بماند. یعنی از نظر دما و رطوبت، اتاق باید در شرایط پایداری باقی بماند. برای اینکه راننده به طور مداوم بتواند این شرایط را مانیتور کند، کامیون باید نمایشگر های مربوط به شرایط اتاق داشته باشد.

درباره شرایط حمل جوجه یک روزه
شرایط حمل جوجه یک روزه

توجه داشته باشید که جوجه ها برای زنده ماندن باید در شرایط دمایی مناسبی قرار بگیرند. به همین دلیل می شود از یک پارچه پلاستیک بزرگ برای پوشاندن کامیون استفاده کنیم.

شرایط مورد نیاز برای حمل مرغ زنده با کامیون حمل طیور

بالاتر لیستی از نکات مربوط به حمل جوجه یک روزه را آوردیم. جدا از آن ها رانندگانی که قصد حمل طیور زنده تا کشتارگاه را دارند هم مقید به رعایت شرایطی هستند. به عنوان مثال میزان مرغی که می شود در آب و هوای گرم بار زد با مقدار مرغ زنده ای که در هوای معتدل بار می زنند متفاوت است. در حالت اول شما تا ۴۰ کیلوگرم گوشت بر واحد متر مربع قادر به حمل بار هستید اما در شرایط آب و هوای سرد یا معتدل می توانید تا ۵۰ کیلوگرم طیور بر متر مربع حمل کنید.

اتاق حمل بار جوجه

برای حمل مرغ تا کشتارگاه، شرایط بهداشتی سخت گیرانه تری نسبت به آنچه برای حمل جوجه یک روزه گفتیم وجود دارد. به عنوان مثال شما نیاز به اخذ گواهی ضدعفونی دارید، چون مقصد شما نهایتاً کشتارگاه است. توجه داشته باشید که مرغ ها باید ۴ ساعت پیش از رسیدن به کشتارگاه آخرین وعده غذایی را داشته باشند. برای برقراری تهویه در کامیون حمل طیور هم پیشنهاد می کنیم که از توری های فلزی مخصوص استفاده کنید.

جمع بندی حمل جوجه یک روزه و طیور

توجه داشته باشید که برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید به زنده بودن بار خود توجه کنید. مثلاً حمل جوجه های یک روزه دشوار است چون به راحتی آسیب می بینند. دست اندازهای مسیر، نبود تهویه و شرایط دمایی می تواند خیلی سریع، باعث مردن تعداد زیادی از جوجه ها شود. از طرف دیگر استرس حرکت برای طیوری که به کشتارگاه می روند، در نهایت باعث بی کیفیت شدن گوشت می شود. مثلاً استرس می تواند به افزایش PH گوشت بیانجامد که خودش را با تیره شدن گوشت مرغ نشان می دهد. به همین دلیل نمی شود در هنگام حمل جوجه یک روزه یا مرغ زنده، رفتار غیرحرفه ای داشت. حال که با خواندن این مقاله با ضوابط بهداشتی حمل جوجه یک روزه و مرغ آشنا شده اید بهتر است مقاله “نکات مهم برای خرید اتاق حمل جوجه” راهم برای افزایش کیفیت کار خود مطالعه نمایید.

سوالات متداول راجع ضوابط حمل و نقل جوجه یک روزه و مرغ زنده

  1. چرا باید اتاق کامیون حمل جوجه تهویه داشته باشد؟
    برای اینکه در یک کامیون حمل جوجه یک روزه، اتاق پر از جوجه هاییست که به هوا نیاز دارند و بدون رسیدن هوا خیلی سریع خفگی رخ می دهد.
  2. شرایط مناسب دما و رطوب برای حمل جوجه یک روزه چیست؟
    در هنگام حمل مرغ زنده رطوبت باید در بازه ۷۰ تا ۷۵ درصد نگه داشته شود و دمای مناسب هم ۲۴ درجه سانتی گراد است.
  3. چه قدر مرغ زنده می شود در کامیون حمل طیور بار زد؟
    مقدار بار شما به شرایط دمایی محیط بستگی دارد. در شرایطی که آب و هوا گرم، تنها تا ۴۰ کیلوگرم مرغ زنده و در شرایط معتدل تا ۵۰ کیلوگرم بار در هر متر مربع می شود حمل کرد.

دیدگاهتان را بنویسید